Vigtig information om klagebehandling og de opdaterede retningslinjer
Vi gør opmærksom på, at NCP Danmarks sagsbehandlingsvejledning for klagebehandling i øjeblikket er under opdatering i forlængelse af den seneste revision af retningslinjerne fra juni 2023. De angivne tidshorisonter for behandling af klager kan derfor variere. Indsendte klager vil - som udgangspunkt - blive behandlet med udgangspunkt i den relevante version af retningslinjerne – dvs. 2011-versionen af retningslinjerne, hvis de pågældende hændelser har fundet sted før 2023, eller den seneste version fra 2023, hvis hændelserne har fundet sted i juni 2023 eller senere. Kontakt sekretariatet ved tvivlsspørgsmål. Tak for din forståelse.
Indledende vurdering
Efter NCP Danmark har modtaget din klage, laver NCP Danmark en indledende vurdering af, om klagen overholder de formelle krav, og om der er tilstrækkelig dokumentation til, at NCP Danmark kan vurdere sagen.
Vurderer NCP Danmark, at der mangler oplysninger eller dokumentation, vil NCP Danmark kontakte dig og efterspørge yderligere oplysninger. NCP Danmark kan give råd og vejledning i denne proces.
Klagen afvises, hvis formålet med klagen er at chikanere en virksomhed, myndighed eller organisation.
Læs også: Inden du klager
Læs også: Om klage-processen
Informationsmøder
Når NCP Danmark accepterer en klage til videre behandling, vil parterne i sagen blive inviteret til separate informationsmøder. Her vil NCP Danmark i første omgang opfordre til, at parterne indgår i dialog med hinanden for at finde en løsning.
Hvis dialogen mislykkes, vil NCP Danmark indlede en forundersøgelse af klagen.
Cases
NCP Danmark arbejder for størst mulig åbenhed - med respekt for hensynet til fortrolighed. Derfor offentliggøres udtalelser først, når behandlingen af en konkret sag er helt afsluttet.
Institutionens sager er omfattet af offentlighedsloven, når sagen er afsluttet.
Se cases om Verserende sager
Se cases om Afsluttede sager
Har du spørgsmål?
Har du brug for råd og vejledning er du altid velkommen til at kontakte NCP Danmark. Du kan også vælge at henvende dig anonymt.
NCP Danmark
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
T: 35291576
E: post@ncp-danmark.dk