Submit a complaint (NY)

Here you will find NCP Denmark’s complaint form, which you can use to submit a complaint to us.

If you wish to submit a complaint to NCP Denmark, you can fill out this complaint form or send an email to: post@ncp-danmark.dk with all the required information. Required information is marked with a red asterisk *


Complaints can be submitted in English or Danish. For other languages and possibilities for translation and interpretation, please contact the secretariat.


Read more on NCP Denmark’s case-handling process.(LINK)

Checklist before submitting a complaint

For a complaint to be considered by NCP Denmark, all of the following conditions must be met:

  • The complaint falls within the scope of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises, which cover areas such as human rights, labour rights, international environmental standards, and anti-corruption.
  • The complaint concerns a company, authority, or organisation, which is Danish or operates in Denmark.
  • The issue occurred or was ongoing at a time within the past 5 years.
  • The complaint is documented.

Please contact the secretariat if you have any questions


Om klager
Skriv, hvem du er, så vi kan kontakte dig. Du må som klager ikke være anonym, men identiteten kan eventuelt anonymiseres overfor andre.
Det kan være, at du selv er forurettet i sagen, at du har været medarbejder i virksomheden, eller at du blot er en bekymret borger. Alle kan klage.
Klager du på vegne af andre end dig selv?
Hvordan vil du beskrive dit eller din organisations mandat i denne sag til at repræsentere dem, du klager for?
Er der risici for dig eller andre ved at klage?
Skriv, hvis du frygter repressalier og NCP Danmark skal tage særlige hensyn. *

Hvem klager du over?
Du kan klage over virksomheder, der opererer i Danmark, eller over danske virksomheder, organisationer eller myndigheder. 
Hvis klagen vedr. et datterselskab, en forretningsforbindelse eller flere virksomheder, beskriv tilhørsforholdet til den danske virksomhed, organisation eller myndighed, som du klager over. 

Hvad klager du over?
Klagen skal være sagligt begrundet. Beskriv så konkret og detaljeret som muligt, hvad der er sket. Henvis evt. til dokumentation, der medsendes.
Det kan være krænkelser eller ulykker, men det kan også være en virksomheds (manglende) politik for menneskerettigheder og miljø. Skriv hvor, hvornår og hvem, det har påvirket.
Beskriv koblingen mellem det, du klager over, og den du klager over. Koblingen kan være tydelig, hvis problemet er hos virksomheden selv, men det kan også være, f.eks. hos deres leverandør, der er krænkelser.
Hvis du er i tvivl, kan du blot beskrive hvilke kapitler eller emner, du mener relaterer sig til klagen.

Dokumentation
Klagen skal underbygges af relevant dokumentation. Dokumentationen skal være så konkret og præcis som muligt. Det er ikke nok at henvise til en dokumentarfilm eller avisartikel, men det kan indgå som en del af dokumentationsmaterialet. 
Filer Handlinger
Kun én fil.
400 MB grænse.
Tilladte typer: txt, rtf, pdf, doc, docx, odt, ppt, pptx, odp, xls, xlsx, ods.
Har du kontaktet, den du klager over?

Det er ikke et krav, at du kontakter dem.

Filer Handlinger
Kun én fil.
400 MB grænse.
Tilladte typer: txt, rtf, pdf, doc, docx, odt, ppt, pptx, odp, xls, xlsx, ods.

Har du klaget andre steder eller orienteret andre?

Har du taget det indklagede forhold op i andre fora, eller kender du til, at andre har taget det op i andre fora? Det kan for eksempel være, at du har anmeldt det til politiet eller kontaktet en fagforening eller en organisation.

Andre oplysninger

Ved indsendelse af denne klage er du bekendt med, at de oplysninger og dokumenter, du fremsender, som udgangspunkt vil blive delt med den virksomhed, som klagen vedrører, i det omfang det er nødvendigt for sagens behandling. I særlige tilfælde kan oplysninger blive redigeret eller anonymiseret, hvis hensynet til fortrolighed eller beskyttelse af personer tilsiger det. 

Du er også bekendt med, at sagen er omfattet af offentlighedsloven. Det betyder, at der som udgangspunkt kan søges om aktindsigt i sagens dokumenter. Visse dokumenter og oplysninger kan dog være undtaget fra aktindsigt, herunder interne arbejdsdokumenter under sagens behandling samt oplysninger, der er fortrolige af hensyn til enkeltpersoners sikkerhed eller virksomheders forretningshemmeligheder.

CAPTCHA
Indtast resultatet af regnestykket med tal og tryk på knappen "Send"
Dette spørgsmål afgør, om du er et menneske, for at forhindre automatisk indsendelse af spam.

Formular

Obligatoriske felter

  • Hvem Klager?
    • Navn
    • Adresse
    • Telefon
    • Email
    • Evt. Hjemmeside
  • Hvad er din interesse i sagen?
  • Hvem klager du over?
    • Den indklagede virksomheds eller institutions Navn
    • Adresse
  • Har du klaget andre steder eller orienteret andre?

Supplerende felter (ikke obligatoriske)

  • Har du haft kontakt til den krænkede, fx en lokal kontaktperson?
  • Er der risici for dig eller andre ved at klage?
  • Har du kontaktet, den du klager over?
  • Hvilken eller hvilke bestemmelser i OECD’s retningslinjer har indklagede efter din opfattelse ikke overholdt?
  • Andre oplysninger du finder relevante

Frequenly asked questions

Answer 1

Answer 2

Answer 3