Den 6. maj 2024 offentliggjorde NCP Danmark sin endelig udtalelse i en klagesag indgivet af tidligere medarbejdere i joint venturet (JV) Douala International Terminal S.A. i Cameroun. JV’et blev drevet af A.P. Møller - Mærsk og det franske selskab Bolloré. Fra A. P. Møller - Mærsk’s side blev JV’et drevet af datterselskabet APM Terminals. Klagen vedrørte Douala International Terminal’s drift af havneterminalen i perioden 2004-2019.
NCP Danmarks endelige udtalelse indeholdt anbefalinger til A.P. Møller - Mærsk om, hvordan virksomheden bedre kan efterleve OECD’s retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd, herunder anbefalinger til at forbedre virksomhedens risikobaserede due diligence-proces og bedre integrere menneske- og arbejdstagerrettigheder samt due diligence i sit Joint Venture Framework.
I den opfølgende vurdering anerkender NCP Danmark, at A.P. Møller - Mærsk har gjort betydelige fremskridt i arbejdet med ansvarlig virksomhedsadfærd. Virksomheden har lanceret Baseline Standarder, indført digitale værktøjer til overvågning af arbejdstagerrelaterede risici samt gennemført træning af JV-bestyrelse og ledelse og har forbedret kommunikationen om virksomhedens due diligence-arbejde i årsrapporten for 2024.
På den baggrund konkluderer NCP Danmark, at anbefalingerne er blevet tilfredsstillende implementeret. NCP Danmark opfordrer samtidig A. P. Møller – Mærsk til at fortsætte sin risikobaserede tilgang og udvide omfanget af menneskerettighedsspørgsmål i sit Joint Venture Framework. Desuden opfordres A. P. Møller – Mærsk til at sikre meningsfuld inddragelse af en bredere kreds af berørte interessenter for at opnå værdifulde perspektiver, der kan styrke den risikobaserede due diligence-proces.
Den opfølgende udtalelse i sagen erstatter NCP Danmarks oprindelige udtalelse fra den egentlige undersøgelse.
NCP Danmarks sagsbehandling består af 5 trin:
1. Indledende vurdering, hvor formelle krav vurderes.
2. Bilateral dialog mellem parterne for at løse sagen selv uden inddragelse af NCP Danmark.
3. Forundersøgelse, hvor NCP Danmark efterspørger yderligere information hos parterne for at vurdere, om det kan afvises, at der har været manglende overholdelse.
4. Mægling faciliteret af NCP Danmark for gennem konstruktiv og meningsfuld dialog at hjælpe de involverede parter til at finde løsninger, som er acceptable for alle parter.
5. Egentlig undersøgelse, herunder udarbejdelse af en endelig udtalelse, hvor NCP Danmark vurderer, om OECD’s retningslinjer er blevet overholdt og kommer med anbefalinger til virksomheden, hvis relevant.
Efter et år følger NCP Danmark op på sagen med parterne.
NCP Danmark er det danske nationale kontaktpunkt for OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder for Ansvarlig Virksomhedsadfærd og fungerer som mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd. NCP Danmark er en politisk uafhængig institution oprettet ved lov i 2012.